دوشنبه ۱۲ آبان ۰۴

ايستگاه راه آهن اصفهان

۴۶ بازديد

سفر با قطار، روش سفر كردن براي بسياري از افراد است و تبديل به يك سبك سفر شده است. آنها برنامه ريزي مي كنند تا فقط از طريق قطار به سراسر كشور و جهان سفر كنند. سفر با قطار در كنار مزايائي كه دارد از معايبي نيز برخوردار است كه آن محدود شدن به مناطق خاصي است. اگر بخواهيد با قطار به سفر برويد گزينه هاي شما بسيار محدود مي شود و فقط مي توانيد مناطقي را انتخاب كنيد كه داراي ايستگاه هاي قطار باشند. سفر با قطار منوط به تركيب كردن آن با وسيله نقليه ديگر است. اصفهان يكي از شهرهائي است كه اگر قصد سفر كردن به آن را داشته باشيد مي توانيد از قطار استفاده كنيد و به اين شهر زيبا برويد. اگر دلتان مي خواهد با قطار سفري به اين شهر داشته باشيد ولي از چم و خم سفر با قطار به آن اطلاعي نداريد مي توانيد به ادامه اين متن رجوع كنيد. در صورت علاقمند بودن به اين مطلب براي مطالعه مطالب ديگر مي توانيد به مجله گردشگري مستر بليط مراجعه نمائيد.

تاريخچه راه آهن در اصفهان

در سال 1347 بنابر نيازي كه استان و بالاخص شهر اصفهان به داشتن راه آهن براي حمل و نقل مسافر و بار داشت، خطوط راه آهن در آن ايجاد شد. در سال 1352 گلنگ ساختمان راه آهن با زير بناي 6700 متر مربع زده شد كه در سال 1359 بهره برداري از آن آغاز گرديد. ايستگاه راه آهن اصفهان جزو ايستگاه هاي پايانه اي است بدين معني كه پايان خط راه آهن به آن مي رسد و مقصد نهائي قطار مي باشد. طراحي ايستگاه راه‌آهن به اين سبك داراي دو مزيت است؛ اول اينكه ترافيك داخلي ايستگاه بي‌جهت زياد نمي‌شود و دوم، قطارهايي كه قصد عبور از اصفهان را دارند وارد چرخه ترافيكي ايستگاه نمي‌شوند، بدين ترتيب از اتلاف وقت ۱ تا ۲ ساعته جلوگيري مي‌شود. در حال حاضر از اين ايستگاه به طور متوسط به صورت روزانه 1،000 مسافر رفت و آمد مي كنند.

معماري ساختمان ايستگاه راه آهن اصفهان

معماري ايستگاه راه آهن اصفهان

طراحي ساختمان آن بر گرفته از معماري كهن اصفهان و به كار بردن المان هائي است كه از اجزاي جدائي نا پذير معماري شهر است. اين المان ها قوس و نور مي باشد، در اولين برخورد با ساختمان ايستگاه چيزي كه به چشم مي آيد نورگيري‌هاي كماني متناوبي است كه با طرح‌واره‌اي آشنا اما منحصر به فرد جلوه‌گري مي‌كند كه سي و سه پل و خواجو را در ذهن بيننده زنده مي كند. طراحي اين بنا را گروهي از معماران زير نظر مهندس مولوي تبريزي بر عهده داشتند. وي طراحي ايستگاه‌هاي راه‌آهن گرگان و يزد را نيز در كارنامه حرفه‌اي خود دارد.

 

https://mrbilit.com/mag/esfahan-train-station/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.